Project 3.1

Peugeot Boxer gebroken hartje.

Sinds oktober stond ons ventje aan de kant met een gebroken hartje. Ons dochter en vriend waren saampjes lekker er mee weg en op de terug weg naar huis weer de ketting er naast. Manfred had er even geen zin meer aan en kon zijn vinger er niet op leggen.

Toen moesten we ineens met ons allen in huis blijven. Er is een enge ziekte. Manfred kan gelukkig van uit huis werken en ik werk ook nog, ook al is het een aangepast rooster maar ik werk nog. Door dit alles gaan Manfred en ik op onderzoek uit. Een 2 tal motorrevisie bedrijven gebeld die weten ook niet waarom er een 120 en 122 schakel kettingen zijn. Volgende mmmm het motor nummer waar staat die dan, moeten we die zoeken. Nummer kop en onderstuk komen over een, zeg ik tegen Manfred. Ik laat hem de foto zien en meneer is wel wat blijer. Maar nog best een grote raadsel. Samen surfen we internet af tot we eigenlijk allebeide in eens zeggen Euro 5. Maar bij de Boxer staat euro 4. Manfred had mij verteld dan de Citroen Jumper en de Fiat Ducato enigszins het zelfde zijn.

Okee  we weten het is een 3.0 liter diesel.

Dankzij de garage in Hoogeveen weten we ook dat het een 177pk motor is.

Door deze gegevens weten we ook dat de motor van af 2011 werd gebruikt. Alleen de Boxer kwam hij als een euro 5 in 2012 pas er in.

Omdat manfred zei: die 3 zijn het zelfde. Dus alle 3 de voertuigen naast elkaar gelegd.   Toen was het plaatje wel duidelijk voor Manfred. Hij besteld de kleinere ketting.

Yes ketting binnen ??????  Hij is te klein hoe kan dat nou weer??

Weer samen achter de pc.  Oooohh nee kijk Diana die tandwiel lijkt ook minder tandjes/kleiner te zijn. Weer een bestelling gedaan ppffff.

Aan Manfred zijn gezicht is wel te lezen dat hij bang is dat door dat het tandwiel ook kleiner is, alles net zo is als de eerste 3 keren.

Na geduldig wachten is het spul binnen.

Woensdagen, avonden, meneer is erg positief en klust er vrolijk op los. Ja na 3 keer al de ketting te hebben vervangen kan meneer het bijna blindelings.  Hij heeft alles besteld klepjes, tuimelaars, ketting set, pakking  zeg het maar hij heeft het besteld. Als hij bezig is met de ketting zie ik op zijn gezicht iets van ???? deze is zoals het hoort.

De monteurs onder jullie zullen wel begrijpen wat er bedoelt word.  Om de ketting er op te leggen is het nodig dat er 1 tandwiel er af moet en dan samen met de ketting word gemonteerd.  Manfred zegt dat had ik de vorige keren niet. Zucht, ik had het eigenlijk moeten weten en beredeneren dat het niet klopte. Helaas had ik alles via het vin nummer of kenteken opgezocht en dan meen je toch dat het goed is.

Dan zeg ik tegen hem, dat hun er een motor inzetten van uit een Citroen of Fiat dat wist jij ook niet!!! Anders had je er anders naar gekeken en wat meer onderzoek gedaan.

Alles zit er op en hij gaat voor de APK. Met lood in zijn schoenen rijd meneer die kant op 2 punten afgekeurd remmen en een lampje.  Ppfff  manfred maakt het en plof APK klaar. Niet veel later een naar meneer RDW voor de om keuring helaas daar niet door de om keuring vanwege een paar stoelen. Pppfff ggrrr Manfred zegt nou komt wel, even flauw van. Eerst maar een paar proef ritjes. Hij doet het weer.

© 2024: Giddy Up Slow | Travel Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress